2010. március 24., szerda

KÖTÉLHÚZÁS
















Ezzel a nagyon egyszerű, mindenki által ismert játékkal szeretném kezdeni a sort. Mert itt talán jól fog látszani, hogy mennyi apróságon múlik a siker.




osztályozás: * * *
korosztály: 3 - nincs felső határ
létszám: bár lehet 1 1 ellen, vagy 2 2 ellen, az igazi a sokan sok ellen
hely: kinti játék (bár egy tornateremben is megvalósítható)
résztvevők: csapatjáték
nemek: mindegy, fiúk és lányok is szeretik
időtartam: 5-15 perc
játék stílusa: aktív
gyerekek stílusa: mindegy (mindenki szereti)

(Fentiek részletesebb magyarázata a "játék-osztályozás" címke alatt.)


1. ELŐKÉSZÜLETEK

Természetesen egy kötél;
nem műanyag, és nem vékony. Hossza kb 10 méter.
Közepére csomót kötök. A csomótól 2-3 méterre mindkét irányba erősen felkötök egy-egy színes szalagot, sálat.
Kijelölöm a tér felét: én egy vékonyabb kötelet szoktam lefektetni a fűbe. Ha más talajon játsszátok, rajzolni is lehet krétával. A játék kezdetekor a csomót mindig e kötél fölé helyezem.

2. ELMONDOM A SZABÁLYOKAT
A 3, 4, 5 évesek addigi kicsinyke életükben még nem húztak kötelet, tehát fogalmuk sincs, hogy melyik irányba kell "tolni" a kötelet.
Meg kell mutatnom, hogy fogja meg,s elmagyarázom, mi a cél, melyik irányba kell elmozdulnia.
(Nagyon hamar belejönnek!)
Azt, hogy felkötözök két szalagot a vastag kötélre, az a helyzet szülte, hogy a kisebbek azt hitték, hogy ha egyre hátrább csúsztatják a kezüket a kötélen, ahogy húzzák őket, így soha nem fognak veszíteni.
Ezért ilyen szabályt alkotok: nem az első gyermeket kell áthúzni a felező fölött, de nem is az utolsót, hanem a szalagot. Az a csapat nyer, aki a másik szalagját át tudta húzni a fűbe lefektetett kötél fölött.

3. NEHÉZSÉGEK, BUKTATÓK
A játék sikere nagy mértékben azon múlik, hogy egyenlő erőviszonyok vannak-e a csapatokban. Az a jó, ha hosszan küzdeni kell a sikerért, és a következő menetben akár megfordítható legyen a vereség, győzelem.
Ha könnyedén nyer az egyik csapat, akkor minden menetet meg fog nyerni, és végtelen elkeserítő az ellenfél számára, biztos, hogy hamar be akarja fejezni ezt a játékot.
Az erőviszonyokat nehéz előre kiszámítani; nem feltétlenül a gyerekek számán, életkorán múlik. A fiúk általában ügyesebbek. (Sok lúd tud csak disznót győzni - már bocsánat a hasonlatért.)
Az ilyen helyzetet megmentheti egy beálló felnőtt, ki alattomban és titokban húz, vagy nem húz. Így váltakozva lehet nyerésre segíteni a csapatokat.
Bár nem becsületes a dolog, de a végén nem pityergő, hanem boldog arcokat láthatsz.
(A 'nevelési tanácsadó' oldalon írtam a kudarcot nem tűrő gyerekekről.)

4. HELY
Én még eddig csak füves területen játszottam.
Nem próbáltam betonon, térkövön, kavicson. Bár nem is merném.
Ebben a játékban biztos az elesés, ami fájdalommal nem jár ,ha a természettel érintkezünk.
Ja igen, fájdalommal nem, de kosszal igen. Kopogó cipős, fehér nájlon-harisnyás, bodorított hajú kislányok kicsit leamortizálódnak e játék közben. Ami egyébként számukra nem probléma, inkább csak anyukájuk miatt szoktak aggódni, hogy most mi lesz? Az szoktam válaszolni, hogy hála Istennek, anya ki tudja mosni, meg bulizni jöttünk, nem szépen ücsörögni.
Még nem próbáltam, hogy mennyire alkalmas egy tornaterem parketta vagy gumis borítású talaja e célra. Mármint esés szempontjából. Lehet, hogy működik, és nem okoz sérülést.
Mekkora tér kell? Bocsánat, ha ez egyértelmű. Hely kell hosszanti irányba; amerre aztán mozogni fognak,mikor a másik csapatot húzzák.

5. VARIÁCIÓK
Én mindig csapatokban játszom a kötélhúzást, de lehet
-kevesebb szereplővel is, kettesével, hármasával
-be lehet vonni felnőtteket is, mondjuk apa egyik csapatba áll, anya másikba
- össze lehet mérni csak a fiúkat, lányok ellen
-családokat, ha jelen vannak szülők, tesók
-korosztályokat, először mondjuk a két 9 éves, aztán a négy 6 éves ...

Lehet úgy is variálni, hogy nem a szokásos "fogjuk a kötelet" alapállásból indulunk, hanem messzebbről. És mondjuk török ülésből, vagy fekvésből. Aztán a rajtra gyorsan felállni, a kötélhez szaladni, megragadni és hajrá.
Ezt még tovább lehetne bonyolítani, hogy nem futva megyünk a kötélhez, hanem pl ugrálva.
Sok-sok lehetőség van még ebben.
Kicsit próbálgattam őket, ez utóbbiakat. Nem igazán jött be. Talán mert szélességben nincs nagy hely nálunk, és nem tudtak sokat futni a kötélig.
Azért leírtam.
Nyáron szeretném megpróbálni vizes talajon.

Majd írok, hogy sikerült.

6. IDŐTARTAM
Ha nincs egyenlő súlycsoportban a két csapat, 2-3 perc után abba akarják hagyni a vesztesek.
De különben se lehet hosszabb ideig játszani ezt a játékot, bár nagyon élvezetes, mert hamar megfájdul a kezük. Nálunk van egy vízzel teli hordó, időnként abban szoktam lehűttetni kis kezüket. Így tovább bírják.


Legközelebb italokat keverünk-kavarunk. . . .

Nem tudtam hosszabban kiírni a véleményekhez a következőt:
az OK = kipróbáltad és működött
nem Ok = nem működött
új ötleteket, változtatásokat szívesen veszek mindenkor




2010. március 17., szerda

Utolsó bevezetés

Szeretném minden játék előtt feltüntetni a paramétereket,
hogy ki tudd választani a legalkalmasabbakat saját gyerekcsoportod számára.
Úgy mint
  • kinti vagy benti játék
  • a társaság stílusa
(Erről bővebben írtam a "nevelési tanácsadó"-ban)
  • a játék stílusa
Itt arra gondolok, hogy mozgós, nyüzsgős játék vagy leülős, csendesebb, nyugisabb.

Az a módszer vált be leginkább, hogy e kettőt váltakoztatom.

Ha visszafogott a társaság, próbálom felrázni őket, s erre jók a mobilizáló játékok;
ha pedig túl izgágák, több lefárasztó játék után is következik egy pihentető, lazulósabb.
  • korosztály
Zárójelben lesznek néha számok. Ez azt jelenti, hogy nem tudok éles határokat húzni egy-egy játékban. Vannak "érettebb" gyerekek;
ugyanaz a játék egyik életkori szakaszban működik, másikban nem. Még ilyenkor sokat számít fél év is, egyről nem is beszélve.
  • * * *
Ezek nem Michelin csillagok (de valami hasonló).
* jelentése : ötös
* * jelentése : csillagos ötös
* * * jelentése: csillagos csillagos ötös
A négyeseket, hármasokat, s rosszabbakat kihagyom majd a leírásból.
Az osztályozásomat pedig az fogja befolyásolni, hogy mennyire független a fent leírtaktól.
Tehát: viszonylag széles-e az életkor, akikkel játszhatjuk;
független-e a gyerekek stílusától;
s az is fontos behatároló szempont lesz, hogy mekkora örömhormon bír felszabadulni közben ....


  • mennyi ideig tart
Ennek azért van jelentősége, hogy tudjad, kb hány játékkal kell készülnöd.
  • csapatjáték vagy egyéni
Szintén nagyon fontos szempont.
Haditervem - persze, csak ha kivitelezhető - e kettő váltogatása saját partijaimon.
Csapatjáték azt jelenti értelmezésemben, hogy mindenki részt tud benne venni. Egyszerre.
Az egyéninek pedig azt hívom, hogy alkalmanként egy- két gyereket igényel, a többieknek várakozni, szurkolni kell, t ü r e l m e s ne k lenni.
Ha látom, hogy többen elsomfordálnak, unják az aktuális játékot, akkor váltok.
Legütősebbek különben a mindenkit egyszerre játékba vonók.
  • előkészületek, kellékek, eszközök, s anyagi vonzatok


Szeretnék sok fotót feltenni.
(Elkezdtem a "begyűjtést". Mivel én fotózni soha nem tudok. Csak a szülők, ha velünk maradtak a partin.)

2010. március 4., csütörtök

Játékok






A játékokat a blogarchívumban, illetve a "címkék" alatt találod.

Azt ajánlom, hogy legelőször nézd meg az "osztályozást" a játékleíráson belül.
Ott feltüntetem, hogy hány éveseknek ajánlom, fiúknak vagy lányoknak, kintre vagy bentre...
Így leszűkítheted a választékot, és célirányosabban keresheted a neked megfelelőt.

Köszi, hogy megoszthatom veled tapasztalataimat!

Sok-sok örömöt és maradandó élményt kívánok!!