2010. június 9., szerda

Óriástársas










Mint már írtam, a bemelegítésnek az a célja: hogy az első benyomásokat, a megilletődést oldjam. Új a helyszín, ismeretlen a felnőtt, s gyakran egymást sem ismerik a gyerekek.


Az ötlet, mármint az óriás társasé onnan jött, hogy városunk használtlomi-gyűjtőjénél találtam egy óriás dobókockát. Nem lehetett otthagyni; a többi meg adta magát.

A JÁTÉK A KÖVETKEZŐ:


Rajzolok, nem papírra, egy óriás-társast, melynek egyes mezői tartalmaznak veszélyes, cikis, szerencsés mezőket. Aki belépett és sikerrel megoldotta az ott lévő feladatot, maradhat az adott kockán. Ha nem sikerül, akkor az utolsó dobását vissza kell lépkednie.


A feladatok kis kártyákra vannak írva, ezek kezemben, innen húznak a gyerekek.



OSZTÁLYOZÁS

Csillagban: * *
Korosztály: ideális: (6)7-8 (9)
De meg lehet próbálni kisebbekkel is, akik az alapvető társasozást már értik; akik képesek egymásra, EGY HELYBEN várni.
Nagyobbakról lejjebb írok.
Létszám: 6-13
Hely: kint és bent
nemek: szeretik fiúk és lányok
időtartam: 10 gyereknél és az általam leírt paraméterek alapján kb 15-25 perc

játék stílusa: inkább nyugis
gyerek stílusa: egy-két hiperaktívat "el lehet nyomni", bocsánat: lehet ellensúlyozni, ha a többiek nyugisabbak. Ha a társaság fele pörgős, nem fogok ebbe a játékba.


ELŐKÉSZÜLETEK


1. Felrajzolok a járólapra, ha bent tartózkodunk, egy társast, a társas kockáit. Ha kint vagyunk, akkor a térkőre krétával rajzolok. (Majdnem, mint egy ugróiskola.)
Egyszer meghívtak egy exkluzív helyre, és ott inkább nem próbálkoztunk be az alkoholos filccel, mivel utána acetonnal szoktam ledörzsölni. És félő volt, hogy kárt tesz a padlóban. Itt szigetelő szalaggal oldottam meg ugyanezt. Tökéletesen jó volt ez is.

A kockák mérete nagy, ráférjen több gyermek is, ha épp egyszerre jutnak ugyanarra a kockára.

A kockák száma fontos. Ha sok gyerek jön, akkor kevesebb kell, hogy ne váljon a végére unalmassá a játék, mire mindenki beér a célba. Értelemszerűen, ha kevesebben vannak, lehet több kocka is , illetve lehet a feladatos kockák számát növelni.

10 gyerekre 13-15 kockát számítok, ebből feladatos: 5-6. Ez ami bevált, ha más a gyerekszám, arányítsál.

A feladatos kockákat egy nagy piros x-szel jelölöm meg.

Természetesen van kezdet és cél is feltüntetve.



2. A dobókocka

Gondolkodtam, mi lenne, ha nem akadtam volna erre a szivacs-dobókockára, vagy mi lesz, ha tönkre megy. Úgy hiszem, akkor csinálok egyet papírdobozból. Lehet, nem lesz ilyen tökéletes, mint a mostani, de nem fogom kihagyni akkor sem ezt a játékot.



3. A feladatos kártyák

Van egy listám 6-7-8 éveseknek, ezt fogom közölni.

Van egy listám nagyobbaknak, illetve vagányabbaknak. Ezt a fajtát végül is nem az óriástársas keretében, hanem külön játékban alkalmazom, majd a későbbiek során "igazság-merészség" címszó alatt keresheted.

Aztán csináltam egy egyszerűsített változatot is: csak 5 vagy 6 elemet tartalmaz, és rajzzal ábrázoltam a feladatokat. A legkisebbeket céloztam volna meg vele, akik épp hogy megtanultak társasozni. Mostanában már ezt a variációt nem használom, bár nem volt rossz tapasztalatom.



4. A gyerekek sorrendjét nagyon fontos, hogy felírjad valamire; akár kicsiben papírra, vagy rajztáblára, vagy én a kőre is írtam már krétával. Így tudod követni, ki ki után jön, mikor már végképp összekeveredtek. Aki célba ért, lehúzom a listáról. A szülinapos szokott a lista elején állni, mert így több esélye van, hogy ő érjen be elsőként.



AHOGY ÉN KEZDEM

Mivel ez még nem a csapatversengés ideje, az a bevezető szövegem, hogy

"sok-sok finomsággal készültem az ünnepeltnek és vendégeinek, terülj-terülj-asztalkám várja őket, chips, üdítők stb; csak sajnos egy probléma van: csak az ülhet le az asztalhoz, aki ezen az óriás társasjátékon végigküzdötte magát... vannak veszélyes mezők is ..." -

és elmesélek mindent, amit eddig neked is leírtam, a kártyákról, a sorrendről., mindenről.

Ja! "és máris hozom az aprócska dobókockámat..." - mondom :)


KÁRTYÁCSKÁK

(Néha én olvasom fel a feladatot, néha hagyom, hogy kibetűzzék.)
(Nem fontos mindet elkészítened, válogathatsz belőle. Általában nem kerül sorra valamennyi. Ami szerepelt, azt egyébként félreteszem, ha pedig mégis elfogy, újra előveszem az összeset.)

1. SOROLD FEL MICIMACKÓ BARÁTAIT!
Megjegyzés: természetesen, nem az összeset szoktam kérni; az adott helyzetben látom, hogy mennyi a pont nehéz-könnyű. Nem szoktam megengedni, hogy súgjanak, bár néha engedékeny vagyok.
Itt is, mint mindig egy szabály, egy cél van előttem: a jókedv elérése, fenntartása, fokozása, és az unalmassá válás megelőzése.
2. SOROLD FEL A HÉT TÖRPÉT!
Megjegyzés: ez nehezebb, mint az előző. Míg ott kb 4--5-6-ot kérek, itt 2-3-4-et.
3. VÁLASZOLJ EGY TALÁLÓS KÉRDÉSRE!
Megjegyzés: itt előveszem a már előzőleg említett 'szupi könyvemet' és onnan olvasok fel egy, a feladatos korának valót.
4. KAKUKKTOJÁS
(Ugyanaz, mint előbb. Persze, ha nincs meg ez a könyv, tudsz magadtól írni, neten találni bármit. Úgyis csak egy ilyen feladatra van szükséged, maximum kettőre.)
5. MONDJ EGY VICCET!
Megjegyzés: Bár általában nehezen bírhatók szereplésre a gyerekek, és kicsit lefagy a hangulat az ilyenektől, ezt a viccmesélést ajánlom, mert viccet mindenki tud. Az is, aki azt állítja, hogy nem. És ha végül elmondja, tuti a nevetés a többiek részéről.
6. ÉNEKELJ EGY DALT!
Megjegyzés:
bár az elejétől kezdve bent volt ez a kártyám, mostanában hanyagolom, pont a fent említett miatt. Ha mégis használni fogod, nem kell egy hosszú dalt végigénekeltetni velük, szoktam én is mondani, elég 3-5 sor belőle. Mondok példákat is, hogy "tudod a karácsonyi dal, vagy az oviból valami, 'Süss fel nap' .... "
7. MONDJ EGY VERSET, MONDÓKÁT!
Megjegyzésem, mint az előbb, nem kell feltétlenül a pakliba tenni. A többieket szoktam kérni, segítsenek emlékezni a feladatosnak, mit tanultak a suliban.
8. ÁRULD EL ELSŐ SZERELMED NEVÉT!
Ez a kártya okozza a legnagyobb derültséget. Természetesen nem erőltetem a választ, és nem hozom kellemetlen helyzetbe a gyermeket: megteheti, hogy nem válaszol. Szoktak próbálkozni különben, hogy nem is volt még nekik "olyan" soha. Akkor megkérdezem a többieket, akik ugye jobban ismerik, valóban így van-e. Mások pedig nem válaszolhatnak a kérdezett helyett,, ezt is ki szoktam hangsúlyozni.
9. MINDENKI NEVET, TE NEM
Megjegyzés:
először is megkérdezem, hogy tudnak-e nevetni, röhögni? Ezzel kicsit felhangolom őket. Aztán a feladat adja magát: komolynak kell maradnia pár másodpercig a feladatot teljesítőnek.
10. VÁLASSZ KI VALAKIT ÉS NEVETTESD MEG!
Az előző feladat pont ellentéte.
Megjegyzés: csikizni nem szabad, azontúl: lehet grimaszolni, viccet mesélni, bármit. (Rendszerint már akkor elneveti magát a kiválasztott, mikor eléje áll a társa.
11. LEGYÉL KUTYA VAGY CICA!
Ez is cikis feladat akar lenni. Négykézlábra ereszkedés, nyávogás, vagy ugatás.
12. VALAKI SUTTOG A FÜLEDBE, KI AZ?
Megj.: nem kötöm be a szemét, csak megkérem hunyja be, aztán hívok valakit a csapatból, aki suttog. A szöveget én szoktam kitalálni, hogy ne teljen az idő azzal, hogy hosszan gondolkodik, mit is mondjon.
13. ISMERD FEL A TÁRGYAT!
Megj.: ez is nagyon egyszerű. Be kell csukja szemét és valamit kezébe teszek. Nem készülök előre, ami épp ott van a közelben: egy chips, egy szívószál, valami.
14. VÁLASSZ A LABDÁKBÓL!
Ez sima szerencsejáték. Van egy kis vödröm letakarva, benne 3 különböző színű labda. Belenyúl és mond egy színt, milyet fog kihúzni. Ha sikerül, maradhat a helyén.
15. MONDJ EGY TALÁLÓS KÉRDÉST!
Tudnak.
16. CÉLBADOBÁS
Volt idő, hogy készítettem egy labdát, egy dobozt, vödröt beletalálni. Mostanára annyi maradt, hogy a puha dobókockámmal dobunk. Nem valamibe, hanem el kell találni megfelelő távolságból mondjuk az egyszem fiúnkat, vagy az apukát, vagy engem, tehát nevetséges helyzetet teremtek.
17. ISMERD FEL AZ ÉNEKET!
Megjegyzés: én dúdolok. Könnyűt. Karácsonyi dal, mikulásos, valami ilyet.
18. NE PISLOGJ 10 MÁSODPERCIG!
No comment.
19. NYELVTÖRŐ
Van sok nyelvtörőm. Kicsit nehéz megítélni, hogy sikerült-e teljesítenie. Elég rövidnek kell lennie, hogy ne felejtse el, aztán ha lassan mondja, elfogadom-e? Többször próbálkozhat-e vele?
20. Klasszikus társas-elemek:
BARÁTSÁG LAP : Az utánad következő ugyanannyit lép, mint te.
21. CSERÉLJ HELYET A SORBAN UTÁNAD KÖVETKEZŐVEL.
22. JUTALOM-LAP : Dobhatsz még egyet.
Ez utóbbi háromnál, ha megint X-es kockára lép, nem szoktam újabb feladatot adni, mert nagyon lelassulna a játék.
Hát ennyi. Szeretjük.

ÓRIÁS-TÁRSAS MINIKNEK
Pusztán 5 kártyával játszunk.
- tárgyfelismerés (előkészítek többet)
-találós kérdés (nagyon egyszerűek is vannak a már említett könyvben)
-a szerelmes kártyát nem hagyjuk ki
-célbadobás
-labdahúzás
Egyszerű rajzok vannak a kártyákon, így ha húznak, ők is rögtön látják, és értelmezik, mit jelent.

Legközelebb
sok-sok
nyári,
kinti
játék jön.

1 megjegyzés: