2011. április 24., vasárnap

Futóváltó







FUTÓVÁLTÓ


OSZTÁLYOZÁS

-csillagban: * * *
-korosztály: ez 1 kortalan játék!
-létszám: azt akartam írni, hogy kevéssel nem érdemes, de végül is mért ne? akár két gyermeket is meg lehet futtatni, csak akkor nem futóváltónak hívjuk, hanem futóversenynek.
-hely: egyértelműen kint, kivéve, ha van bent 10-15 m hosszú szabad területed. (voltam már egy olyan művelődési házban, ahol a folyosó kiválóan alkalmas volt erre a játékra is)
-nemek: mindegy , MINDENKI szeret futni
-időtartam: kifáradásig játszom. 10 perc, 15? attól is függ, hány gyerek van a csapatokban, mert akkor 1-1 menet hosszabb.
-játék típusa: egyéni vagy csapatjáték. Talán már írtam: a legjobb játékokban nem kell várni a másikra, egyszerre tud benne mindenki részt venni. Erre törekszem. Ezért is nem kettesével futtatom őket, hanem inkább a "futóváltó"-t játszuk.
-játék stílusa: aktív, pörgős
-gyerekstílus: tutira leköthető ezzel minden hiper is- bocsánat a kifejezésért. De ha visszafogott gyerekek jönnének, ők is mozgósíthatóak, úgy gondolom.

A játék születését a véletlen hozta létre. Számomra legalábbis. Biztos, hogy ősrégi játék.
Egyik szülinapra, melyet nem a saját helyszínemen rendeztem, tévedésből túl kevés kelléket vittem. Még volt idő a parti befejezéséig, és muszáj volt valamit kiötlenem a gyerekek lefoglalására.
Kimentünk a közelben lévő mezőre. Kerestem a földön két viszonylag egyforma ágat. Két szülőt beállítottam a "célegyenesbe", ők lettek a megkerülendő 'tárgyak'.

A játék menete:
1. A gyerekeket két csapatba osztom.
Ha nem egyformára jön ki a létszám, nem probléma, mert a kezdőjátékos egyszerűen 2x megy.
Figyelni kell, hogy ha nem egyforma korúak a gyerekek.
Mivel a nagyobbak gyorsabban futnak, s nem szeretném, hogy mindig csak az egyik csapat nyerjen, ezért irányítom ezt a dolgot. Mondjuk, ha két ovis van, szétszedem őket , és mindegyik csapatba teszek egyet. De lehet, hogy ha csak egy kisebb van, kiveszem most ebből a játékból.

2. Kellékem már nem a talált bot, hanem két lefogyott alufóliás papírguriga.
Ezzel szaladnak, s aztán ezt adják át egymásnak.
A távolban pedig két szék, vagy láda, vagy bokor; valami, amit meg lehet kerülni.
Célszerű az induló rajtnál húzni egy vonalat, vagy lefektetni a fűbe egy kötelet, hogy amögé sorakozzanak fel, illetve, hogy azt ne lépjék át.

3. Természetesen elmondom a játék menetét a gyerekeknek, és felhívom a figyelmüket, hogy NE INDULJANAK EL A FUTÓ TÁRSUK ELÉ. Ez okozza egyébként az egyetlen nehézséget e játékban.
Ha semmiképp nem tudják betartani, úgy szoktam megoldani, hogy beállok a két csapat közé, és megfogom a leendő futók kezét, ruháját. És csak akkor engedem el, ha már átvették az eszközt.
Kisebbeknek mindenképp el kell azt is magyarázni, hogy a sor végére kell állni a futás után, és mindig kicsit közelebb kell jönni a rajtvonalhoz a következőnek. De lehet, hogy nem magyarázkodom, hanem egyszerűen "megragadom őket és a helyükre teszem".

4. A győzelmet-vesztést két dolog befolyásolhatja: a futók gyorsasága, és a bot átadása. Természetesen nem érvénytelen, ha elejti valaki, sőt!

5. Minden menet után kihirdetem az eredményt.

VARIÁCIÓK:
Csilla megjegyzése eszembe juttatta, hogy tényleg szoktam szlalomban is "futtatni " a gyerekeket. Főleg, mikor, nem fáradnak, pedig már fél órája futunk.
Egyszer egy nagy teremben székeket tettem le. Azt kerülgették. Azért folyamatosan résen kellett lenni, hogy a versenyláz miatt ne hagyjanak ki 1-1 széket.
Mikor a kertben játszottam, lapos szivacstéglákat tettem a fűbe. Erre már nem emlékszem, hogy működött. Legközelebb kipróbálom újra.



"a futás : első osztályú boldogságdopping"


Legközelebb ezt folytatjuk:
hogy lehet még variálni a váltójátékokat.

2 megjegyzés:

  1. Nekem megindította a fantáziám: mi van, ha egész kis akadálypályát csinálok nekik, amin végig kell futni? Pl. tojással egy kanálban? Vagy egy lufival, amit csak alulról támaszthat meg a kezével, de nem foghat meg rendesen? Vagy váltóbottal ugyan, de helyenként szlalomban futni, vagy éppen valami libikókaszerűn átbillenni?

    VálaszTörlés
  2. szupi, h leírtad. még mindig gyűjtöm az új ötleteket!
    eddig az akadálypályát kétféleképp csináltam:
    - vízzel teli pohárral kellet menni, majd a végén megmértük, mennyi maradt
    - a másik variációban nem időre ment vagy egyéb mérésre, egyszerűen teljesíteni kellett az akadálypályát, ami változatos volt és nehéz.
    de majd írok róla bővebben

    VálaszTörlés