2010. április 18., vasárnap

IGAZ-HAMIS


Ezt a játékot először tesómtól hallottam.
Anno fiatal felnőtt korában játszotta akkori barátjával. Arra volt jó, hogy kölcsönösen megismerték egymás múltját. De az ember saját maga is újraélheti közben addigi történéseit.

Saját kis családomban is sokat játszottuk gyermekeimmel.
Aztán bevezettem a partikon.
No, lássuk az osztályozást!

osztályozás: *
korosztály: (5)6-12 (bármennyi)
hely: nem számít, lehet kint és bent
létszám: akár 1, de lehet 2, és lehet sok
résztvevők:
egyéninek indult maga a játék, de csapatjátékot csináltam belőle a
partikon
nemek: mindegy (lenne, bár lányok között előbb találni ehhez a játékhoz partnereket. folyt.köv.)
időtartam: ha megfelelő a társaság, akkor 20-30 percig vígan el lehet játszani
játék stílusa: passzív
gyerekek stílusa: erről egy sorral lejjebb

Meg kell magyaráznom, mért kapott 1 csillagot.
Ami azért nem azt jelenti, hogy rossz játék. Azokat egyáltalán nem fogom leírni. Ez jó játék.
Mikor elkezdtem a szülinapokat tartani, szinte mindenkivel játszottam, mára elég ritkán veszem elő. Ennek oka pusztán az, hogy a parti időbe 4-5-6 játék fér bele, és a nagyon ütőseket választom inkább.
Mikor használom mégis?
-ha már jól kifárasztottam őket, és szükségük van egy kis pihenésre, asztalnál ücsörögve, evés-ivás közbeni játékra
-ha nagyon zárkózott, nehezen aktivizálható csapat van együtt
-ha olyanokkal találkozom, akik már sokadszor jönnek hozzám, és újat szeretnék mutatni nekik

Előkészületek: SEMMI

A játék folyamata:
Mindig van egy elbeszélő, ki saját életéből elmesél egy sztorit.
A többiek feladata annyi, hogy meg kell állapítania, el kell döntenie, hogy IGAZ-E VAGY HAMIS?

1.
CSALÁDI VARIÁCIÓ
Úgy emlékszem 3 éves koruktól már játszottam enyémekkel. Mindig én voltam a történet mesélő.
Nem fontos értékelni az eredmény,lehet csak pusztán szórakozni és szórakoztatni.
Mi úgy csináltuk, hogy ha kitalálta a gyermek, ő kapott egy pontot, ha nem, akkor én.
Ha egynél több lurkóval játszottam, akkor mindenki kapott egy-egy pontot, aki eltalálta a helyes választ.
Egy rossz van csak ebben a játékban, hogy véges.
Egyszercsak kifogy az ember a történeteiből. És az emberlánya, fia, mivel okos, pontosan fogja tudni, hogy ha még nem hallotta a sztorit, akkor hamis :)

2.
PARTI VARIÁCIÓ
Mármint, ha csapatok vannak.
Úgy kezdődik, hogy elmondom a feladatot, majd rögtön szemléltetem: én magam mesélek egy eseményt. Minél vadabb, annál jobb. Tehát meseszövés ez az egész, és mesehallgatás. Meseélmény, azért nagyon jó.
pl. NEM MONDOM, hogy "egy tesóm van,igaz-e vagy hamis?" Mert nem unalmas tényekről kell beszélni.
de MONDOM: " Képzeljétek, amikor még az összes gyermekem kisebb volt, elmentünk a bécsi állatkertbe. Sétálgattunk, és éppen a majmok ketrece körül jártunk, mikor kisebb baleset történt. Józsua, ő a középső gyerekem, leejtette a jégkrémét, és akkora bőgésbe kezdett, hogy a majmok a hangjától megrémültek. Tiszta izgatottak lettek, fel s le rohangáltak, rettentő hangosan rikoltoztak. Ettől aztán mi ijedtünk meg nagyon, főleg a fiam, még hangosabban kezdett sírni, erre a majmok is rázendítettek, rázták a rácsokat, fejjel nekifutottak a falnak ......"
hosszan gazdagíthatnám a történetet. "Igaz-e vagy hamis?"

Persze meg kell maradni a hihetőség szintjén. Nem árt egy kis színészi talentum.
S persze lehetnek benne vicces elemek.
Felváltva mondok igaz és hamis történeteket.

Aztán a csapatok döntenek; ha jól, kapnak egy gombot. (Lásd: szülinapirendi oldal!)
Mivel egy csapatban több játékos van, a többség véleménye lesz e mérvadó.

No, de nem kell sokáig anekdotáznom, mert hamar ráéreznek az ízére ők is. Felváltva mesélnek a csapatok egymásnak. Ha kitalálja a megfelelő választ az ellenfél, ő kapja a pontot, ha nem, akkor a mesélő csapat.
Meg fogsz lepődni, hogy a picik is mennyire jól adják elő a sztorikat, és úgy tudnak mesélni képtelen dolgokat, hogy én magam is elhiszem.

Még a játék elején fel szoktam hívni a figyelmüket, hogy nem tényeket, adatokat kell mondani, és közben is előfordulhat, hogy valaki ilyennel próbálkozik. Ilyenkor ezt nem fogadom el.
Tehát, pl "decemberben született a tesóm" vagy " a szomszédban van egy kutya" - nem jó.

Remélem, jól eltudtam magyarázni.
Próbáld ki, jó móka!

Legközelebb igazi MANÓ-JÁTÉK következik; 3 éves manócskáknak, meg 4 éves manócskáknak, és 5 éves manócskáknak .


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése