2010. április 12., hétfő

PLÜSS-KERESÉS







Van egyetlen egy olyan játék, melyet mindig játszom, ha kint vagyunk a kertben; és van egyetlen egy játék, melyet mindig játszom, ha bent vagyunk a teremben. Tuti játék. Imádják. Kicsi és nagyok. Ilyenek és olyanok.

Most szeretném veled megismertetni a kintit.
Végtelenül egyszerű.

Osztályozás: * * *
korosztály: 2-12
létszám: 5-20
hely:
kinti
résztvevők: csapatjáték
nemek: mindegy
időtartam: 15-20 perc
Játék stílusa: aktív
gyerekek stílusa: minden gyermek szereti

E játék nagy előnye, hogy NEM számít a különböző korosztály, egyszerre részt tudnak benne venni kicsik és nagyok!


(Fentiek részletesebb magyarázata a "játék-osztályozás" címke alatt.)

Előkészületek

Szükség van kb 40 darab plüss állatkára, figurára.

Azt gondolom, eme lények tucatszám léteznek minden háznál, ahol gyermek is van. Sőt, ha megszabadulunk az állomány felétől, rövid időn belül újratermelődnek.

(Ha mégis problémát okozna, hogy honnan vegyél 40 darabot hirtelen, biztos vagyok benne, hogy néhány bizonytalan célzás a játszótéren, ovi folyosóján, és hamarosan tömegével fognak érkezni hozzád a hálás szülőktől.)

Másik elemi szükséglet: egy zárt, biztonságos, viszonylag nagy, nem üres kinti tér, egyszóval az udvarunk.

Zárt, tehát nem jó a közös játszótér.

Biztonságos, tehát nincsenek mély gödrök, üvegszilánkok, elvadult rózsabokrok, nyitott pincetetők.

Nagy, tehát sorházak 10 négyzetméteres kertecskéje most nem alkalmas. Mit mondjak? 400 négyzetmétertől megfelelő.

Nem üres, tehát "be van lakva" növények, fák, sziklakertek, melléképületek stb által.



A játék menete

Röviden: én eldugom a plüssöket, ők meg megkeresik.
Ennyi? Yes.
Mielőtt megérkeznek drága vendégeink,el kell rejteni az állatkákat. Nem árt arról meggyőződnöd, hogy saját csemetéd nem kukkol-e izgatottan valamelyik ablak mögül.

40 plüsst írtam az elején, de ennek duplája is bevethető lenne, és a játék vígan fenntartható volna. Sajn az én udvarom nem alkalmas a 80 darabra, mert bár nagy, nincsen több jó rejtekhely.
Néhány jó tanács a dugdosással kapcsolatban:
-törekszem a változatosságra, mondjuk, ha van a kertemben 10 egyforma tuja, akkor nem rakok mindegyik ágai közé egyet
-nehezen veszik észre a figurákat (és ugye ez a cél), ha beleolvadnak a környezetükbe; pl fa ágára a barnás árnyalatút, piros virágcserép mögé a színeset teszem
-ha a szemmagasságuk fölé helyezed őket, szintén nem látják meg elsőre

-én úgy szoktam, de ez nem szabály, hogy a gyerekeknek általában ne kelljen elmozdítani tárgyakat ahhoz, hogy megtalálják a plüssöket, tehát nincsenek letakarva: egyszerűen jó helyre kell nézzenek a keresők
-nagyobbaknak természetesen nehezítek, kicsiknek könnyebben észrevehetőek a játékok

Ha már olvastad a "szülinapirendi" oldalamat, tudod, hogy csapatokban játszok szinte mindent, gombjutalmazással.
Minden megtalált plüss 1 gombot fog érni.

FONTOS:
- ismertetem a feladatot, de azzal kezdem, hogy rögtön útjukba állok; vagy ha eleve kint vagyunk, azzal kezdem mondókámat, hogy "mindenki maradjon a helyén!"
Máskülönben, ha nem így teszel, abban a pillanatban, hogy meghallják, elrejtettél 40 plüsst a kertben, máris a szélrózsa minden irányába szaladnak.
- elmondom, hogy mennyit érnek a megtalált állatkák
- ! kijelölöm a helyét, ahova gyűjteni fogja az egyik csapat és a másik a talált tárgyakat
- van, hogy más veszi észre és más érinti meg először (túl magasan volt, vagy közelebb állt hozzá). Annak szoktam ítélni, aki észrevette. Ha útközben, a futásban elejti, természetesen nem ér elkobozni másnak.
- miközben eldugod a tárgyakat, nem árt erősen memorizálni. Én rendszeresen elfelejtek egyet, kettőt. (Egyébként jelzi e játék nagyszerű voltát, hogy mindig van olyan gyerek, aki addig nem nyugszik, míg az utolsót meg nem találja. Mi már rég mást játszunk, ő pedig rendületlenül keresi.)
-a játékot hagyom folyni magától úgy 10 percig; aztán mikor látom, hogy nem találják a többit, segítek. Körbemegyek a pályámon, és közben óvatosan megnézem, mit találtak meg, mit nem.
Így szoktam segíteni:"Most nagyon közel vagyok hozzá!" "Előbb mentem el mellette." "Tőlem jobbra van!" "Ha ideállok, pont engem figyel" "Fán van" "Valami eltakarja"

Két, három, négy, öt évesekkel nem szoktam versengeni (=nincsenek csapatok, erő-,ügyesség-összemérés, nincs gombozás-jutalmazás).
Náluk azt vezettem be, mivel többnyire megszeppenve érkeznek, hogy egy bábfigurával oldom a feszültséget.
Volt itthon egy hentergő gyermek-hátizsák. Egy jó nagydarab, puha kutyus. Levágtam a pántokat, belül pedig kialakítottam egy-egy lukat az ujjaimnak a kutya karjában. Vele kezdem a partit. Bemutatkozik a kutyus, keresi a szülinapost, elmondja, hogy mért jött, szeretne puszit adni az ünnepeltnek, kér egy kis simogatást. S így tovább.
Aztán, aztán elmondja, hogy sok-sok kis barátjával érkezett ám: kenguruval, zsiráffal, macikkal... de az a sok szeleburdi állatka elfutott, mikor meglátta ezt a szuper kertet. Valahol itt vannak, itt bújnak. "Segítetek megkeresni kis barátaimat, ezeket a huncutokat?"
Na, több se kell.

Jó szórakozást kívánok!

Legközelebb olyan játék következik, mely nincs partihoz kötve. Elég hozzá egy gyermek is. És ideális, mikor hosszan várakozunk az orvosi rendelőben, vagy hosszan utazunk egy autóban.


Nem tudtam hosszabban kiírni a véleményekhez a következőt:
az OK = kipróbáltad és működött
nem Ok = nem működött
új ötleteket, változtatásokat szívesen veszek mindenkor

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése