2010. április 21., szerda

Mi van a dobozban?




Bár a profilomban nem említettem, de dolgoztam oviban, kettő évet. Képesítés nélkül, még a főiskola előtt. Akkor és ott találkoztam a következő játékkal. Kicsit átalakítottam, de a lényege megmaradt. Lehet, hogy többen ismeritek.

Osztályozás: * *
Korosztály:
(2)3-6
Létszám: 12 gyerek fölött már nagyon sokat kell egymásra várni
Hely:
mindegy, kint s bent egyaránt lehet
Résztvevők:
egyéni játék
Nemek: mindegy, szeretik fiúk s lányok
Időtartam: Sokáig lehet játszani, igazából kevés szokott lenni a kellékem, akkor hagyjuk abba a játékot, mikor elfogy. Ez 30 kelléknél kb 20 perc.
Játék stílusa: nyugodt
Gyerekek stílusa: erről majd hosszabban lejjebb írok

A fentiekhez a következőket kell még hozzáfűznöm:
- Bár odaírtam, hogy 6 éveseknek is, de igazából nem szoktam ekkorákkal ezt a játékot játszani. Nem azért, mert nem alkalmas, sőt! Ajánlom bátran elsősöknek is, vagy másodikosoknak is.
Én azért nem szoktam elővenni már nagycsoportban, mert náluk már tudok sok mást, más egyebet is játszani.
Míg az igazán kisebbeknek kevés játék megfelelő. Ez mindenképp az lesz.

- A gyerekek stílusához annyit szeretnék még hozzátenni, hogy a játék menete szerint egyszerre csak egy valaki van játékban, a többiek várakoznak.
Mivel egyrészt ez egy izgalmas játék, másrészt rögtön jutalom jár a helyes megfejtőnek, ezért nem szokott problémát okozni, hogy várni kell egymásra.
De azért fel kell készülnöd, hogy ha nagyon eleven (fiú)gyerekcsapat jön össze, kell egy felnőtt melléd, aki a türelmetlenkedőket leköti.

ELŐKÉSZÜLETEK
Ilyen még úgyse volt, mert itt most tényleg elő kell készülni. Azért nem vészes!

1. Először is kell egy doboz. Mondjuk, mint egy 20-25 darabos porcukros doboz a Tescoból. El tudod képzelni, ugye?
2. Egyik oldala zárva marad, a másikat kinyitom és így ragasztom körbe, hogy ne csukódjon vissza.
3. Vágok két lukat kétoldalt. Akkorát hogy gyermek keze könnyedén beférjen.
4. Ráhúzok egy kinőtt gyerekpólót úgy, hogy a póló karkivágása pont a lukaknál legyen.
5. Lehet még bolondítani az elejét valamilyen maskarával; én egy bohócot varrtam rá.
6. Kellékek beszerzése.
7. Egy nagy takaró kendő.
8. Egy kisebb méretű, alacsony asztalka, két kisebb székkel

A JÁTÉK MENETE
Behozom az asztalt, ráteszem a dobozt, melynek nyitott fele felém néz, jobbról, balról lesz a póló ujjas része, elölről pedig a rávarrt figura figyeli a gyerekeket.
A fél dobozt letakarom a kendővel, úgy, hogy eltakarja majd a kellékeimet. Nekem innen lesz "bejárásom" a dobozba.
A gyerekek szemben lesznek velem, szemben ülnek majd. Mivel kicsi asztalról és székekről van szó, könnyedén be tud nyúlni majd mindenki a póló ujj részén, illetve a dobozon vágott lyukon keresztül a doboz belsejébe.
Ott már az én kezem várja, ugyanis kap tőlem valami figurát, eszközt, tárgyat, amit KI KELL TALÁLNIA. Ha sikerült neki, kihúzhatja a lyukon keresztül, ill. a nagyobbakat én veszem elő.
Már írtam többször az (általam szívesen szponzorált) értékelésről, amit itt szintén elkövetek. Vagyis, aki kitalálja a tárgyat, rögtön kap valami aprócska jutalmat.
Kisebbek egyáltalán nem igénylik ezt, 3-4 éveseknél nem feltétlenül jutalmazok.

Az oviban simán le voltak takarva egy pléddel tárgyak, aztán alá kellett nyúlnia mindig egy gyermeknek. Azért nem bánom, hogy összeszerkesztettem ezt a dobozos variációt, mert egyrészt izgalmas egy lyukba, ismeretlen dobozba bedugni a kezünket, + öntudatlanul is gyakran kihúznák a tárgyat, mielőtt megmondják, mi is az.
Természetesen lesben állok, és megfogom a dobozon belül, mielőtt még kihúznák.
Aztán a kíváncsiság is hajtja őket, gyakran a hátam mögé kerülnek, hogy meglessék, mit rejtegetek. Ha egy sima pléd alatt lenne az egész, biztos, hogy többször kellene küszködni velük, hogy ne emelgessék a takarót.

MILYEN KELLÉKEIM VANNAK?
Körbe kell csak járni a lakást: -fürdőszoba, konyhafiókok, speiz, kamra, pince ...
Én ilyeneket gyűjtöttem:
hajkefe, radír, toll, kisautó, csipesz, csavar, kupak, elem, sörnyitó, bicska, WC papír guriga, fülpucoló, fél pár tornacipő, vonalzó, cérna, befőttes gumi, tixo, olló, cipőfűző, fogkefe, hajcsat, gomb, óra, papírzsepi, úszószemüveg, tixotartó, szemüvegtok, villa, kiskanál, gyufa, öngyújtó és így tovább. Talán harminc tárgyam lehet, de mindig kevés, még játszanák tovább.
Persze teszek különbséget, mást kap a 3 éves, és mást a nagyobb tesó, hogy legyen mindenkinek sikerélménye, és azért kicsit kelljen töprengenie a nagynak is.


Mostani játék extra kicsiknek szólt,
legközelebb az extra nagyokra gondolok . . .



2010. április 18., vasárnap

IGAZ-HAMIS


Ezt a játékot először tesómtól hallottam.
Anno fiatal felnőtt korában játszotta akkori barátjával. Arra volt jó, hogy kölcsönösen megismerték egymás múltját. De az ember saját maga is újraélheti közben addigi történéseit.

Saját kis családomban is sokat játszottuk gyermekeimmel.
Aztán bevezettem a partikon.
No, lássuk az osztályozást!

osztályozás: *
korosztály: (5)6-12 (bármennyi)
hely: nem számít, lehet kint és bent
létszám: akár 1, de lehet 2, és lehet sok
résztvevők:
egyéninek indult maga a játék, de csapatjátékot csináltam belőle a
partikon
nemek: mindegy (lenne, bár lányok között előbb találni ehhez a játékhoz partnereket. folyt.köv.)
időtartam: ha megfelelő a társaság, akkor 20-30 percig vígan el lehet játszani
játék stílusa: passzív
gyerekek stílusa: erről egy sorral lejjebb

Meg kell magyaráznom, mért kapott 1 csillagot.
Ami azért nem azt jelenti, hogy rossz játék. Azokat egyáltalán nem fogom leírni. Ez jó játék.
Mikor elkezdtem a szülinapokat tartani, szinte mindenkivel játszottam, mára elég ritkán veszem elő. Ennek oka pusztán az, hogy a parti időbe 4-5-6 játék fér bele, és a nagyon ütőseket választom inkább.
Mikor használom mégis?
-ha már jól kifárasztottam őket, és szükségük van egy kis pihenésre, asztalnál ücsörögve, evés-ivás közbeni játékra
-ha nagyon zárkózott, nehezen aktivizálható csapat van együtt
-ha olyanokkal találkozom, akik már sokadszor jönnek hozzám, és újat szeretnék mutatni nekik

Előkészületek: SEMMI

A játék folyamata:
Mindig van egy elbeszélő, ki saját életéből elmesél egy sztorit.
A többiek feladata annyi, hogy meg kell állapítania, el kell döntenie, hogy IGAZ-E VAGY HAMIS?

1.
CSALÁDI VARIÁCIÓ
Úgy emlékszem 3 éves koruktól már játszottam enyémekkel. Mindig én voltam a történet mesélő.
Nem fontos értékelni az eredmény,lehet csak pusztán szórakozni és szórakoztatni.
Mi úgy csináltuk, hogy ha kitalálta a gyermek, ő kapott egy pontot, ha nem, akkor én.
Ha egynél több lurkóval játszottam, akkor mindenki kapott egy-egy pontot, aki eltalálta a helyes választ.
Egy rossz van csak ebben a játékban, hogy véges.
Egyszercsak kifogy az ember a történeteiből. És az emberlánya, fia, mivel okos, pontosan fogja tudni, hogy ha még nem hallotta a sztorit, akkor hamis :)

2.
PARTI VARIÁCIÓ
Mármint, ha csapatok vannak.
Úgy kezdődik, hogy elmondom a feladatot, majd rögtön szemléltetem: én magam mesélek egy eseményt. Minél vadabb, annál jobb. Tehát meseszövés ez az egész, és mesehallgatás. Meseélmény, azért nagyon jó.
pl. NEM MONDOM, hogy "egy tesóm van,igaz-e vagy hamis?" Mert nem unalmas tényekről kell beszélni.
de MONDOM: " Képzeljétek, amikor még az összes gyermekem kisebb volt, elmentünk a bécsi állatkertbe. Sétálgattunk, és éppen a majmok ketrece körül jártunk, mikor kisebb baleset történt. Józsua, ő a középső gyerekem, leejtette a jégkrémét, és akkora bőgésbe kezdett, hogy a majmok a hangjától megrémültek. Tiszta izgatottak lettek, fel s le rohangáltak, rettentő hangosan rikoltoztak. Ettől aztán mi ijedtünk meg nagyon, főleg a fiam, még hangosabban kezdett sírni, erre a majmok is rázendítettek, rázták a rácsokat, fejjel nekifutottak a falnak ......"
hosszan gazdagíthatnám a történetet. "Igaz-e vagy hamis?"

Persze meg kell maradni a hihetőség szintjén. Nem árt egy kis színészi talentum.
S persze lehetnek benne vicces elemek.
Felváltva mondok igaz és hamis történeteket.

Aztán a csapatok döntenek; ha jól, kapnak egy gombot. (Lásd: szülinapirendi oldal!)
Mivel egy csapatban több játékos van, a többség véleménye lesz e mérvadó.

No, de nem kell sokáig anekdotáznom, mert hamar ráéreznek az ízére ők is. Felváltva mesélnek a csapatok egymásnak. Ha kitalálja a megfelelő választ az ellenfél, ő kapja a pontot, ha nem, akkor a mesélő csapat.
Meg fogsz lepődni, hogy a picik is mennyire jól adják elő a sztorikat, és úgy tudnak mesélni képtelen dolgokat, hogy én magam is elhiszem.

Még a játék elején fel szoktam hívni a figyelmüket, hogy nem tényeket, adatokat kell mondani, és közben is előfordulhat, hogy valaki ilyennel próbálkozik. Ilyenkor ezt nem fogadom el.
Tehát, pl "decemberben született a tesóm" vagy " a szomszédban van egy kutya" - nem jó.

Remélem, jól eltudtam magyarázni.
Próbáld ki, jó móka!

Legközelebb igazi MANÓ-JÁTÉK következik; 3 éves manócskáknak, meg 4 éves manócskáknak, és 5 éves manócskáknak .


2010. április 12., hétfő

PLÜSS-KERESÉS







Van egyetlen egy olyan játék, melyet mindig játszom, ha kint vagyunk a kertben; és van egyetlen egy játék, melyet mindig játszom, ha bent vagyunk a teremben. Tuti játék. Imádják. Kicsi és nagyok. Ilyenek és olyanok.

Most szeretném veled megismertetni a kintit.
Végtelenül egyszerű.

Osztályozás: * * *
korosztály: 2-12
létszám: 5-20
hely:
kinti
résztvevők: csapatjáték
nemek: mindegy
időtartam: 15-20 perc
Játék stílusa: aktív
gyerekek stílusa: minden gyermek szereti

E játék nagy előnye, hogy NEM számít a különböző korosztály, egyszerre részt tudnak benne venni kicsik és nagyok!


(Fentiek részletesebb magyarázata a "játék-osztályozás" címke alatt.)

Előkészületek

Szükség van kb 40 darab plüss állatkára, figurára.

Azt gondolom, eme lények tucatszám léteznek minden háznál, ahol gyermek is van. Sőt, ha megszabadulunk az állomány felétől, rövid időn belül újratermelődnek.

(Ha mégis problémát okozna, hogy honnan vegyél 40 darabot hirtelen, biztos vagyok benne, hogy néhány bizonytalan célzás a játszótéren, ovi folyosóján, és hamarosan tömegével fognak érkezni hozzád a hálás szülőktől.)

Másik elemi szükséglet: egy zárt, biztonságos, viszonylag nagy, nem üres kinti tér, egyszóval az udvarunk.

Zárt, tehát nem jó a közös játszótér.

Biztonságos, tehát nincsenek mély gödrök, üvegszilánkok, elvadult rózsabokrok, nyitott pincetetők.

Nagy, tehát sorházak 10 négyzetméteres kertecskéje most nem alkalmas. Mit mondjak? 400 négyzetmétertől megfelelő.

Nem üres, tehát "be van lakva" növények, fák, sziklakertek, melléképületek stb által.



A játék menete

Röviden: én eldugom a plüssöket, ők meg megkeresik.
Ennyi? Yes.
Mielőtt megérkeznek drága vendégeink,el kell rejteni az állatkákat. Nem árt arról meggyőződnöd, hogy saját csemetéd nem kukkol-e izgatottan valamelyik ablak mögül.

40 plüsst írtam az elején, de ennek duplája is bevethető lenne, és a játék vígan fenntartható volna. Sajn az én udvarom nem alkalmas a 80 darabra, mert bár nagy, nincsen több jó rejtekhely.
Néhány jó tanács a dugdosással kapcsolatban:
-törekszem a változatosságra, mondjuk, ha van a kertemben 10 egyforma tuja, akkor nem rakok mindegyik ágai közé egyet
-nehezen veszik észre a figurákat (és ugye ez a cél), ha beleolvadnak a környezetükbe; pl fa ágára a barnás árnyalatút, piros virágcserép mögé a színeset teszem
-ha a szemmagasságuk fölé helyezed őket, szintén nem látják meg elsőre

-én úgy szoktam, de ez nem szabály, hogy a gyerekeknek általában ne kelljen elmozdítani tárgyakat ahhoz, hogy megtalálják a plüssöket, tehát nincsenek letakarva: egyszerűen jó helyre kell nézzenek a keresők
-nagyobbaknak természetesen nehezítek, kicsiknek könnyebben észrevehetőek a játékok

Ha már olvastad a "szülinapirendi" oldalamat, tudod, hogy csapatokban játszok szinte mindent, gombjutalmazással.
Minden megtalált plüss 1 gombot fog érni.

FONTOS:
- ismertetem a feladatot, de azzal kezdem, hogy rögtön útjukba állok; vagy ha eleve kint vagyunk, azzal kezdem mondókámat, hogy "mindenki maradjon a helyén!"
Máskülönben, ha nem így teszel, abban a pillanatban, hogy meghallják, elrejtettél 40 plüsst a kertben, máris a szélrózsa minden irányába szaladnak.
- elmondom, hogy mennyit érnek a megtalált állatkák
- ! kijelölöm a helyét, ahova gyűjteni fogja az egyik csapat és a másik a talált tárgyakat
- van, hogy más veszi észre és más érinti meg először (túl magasan volt, vagy közelebb állt hozzá). Annak szoktam ítélni, aki észrevette. Ha útközben, a futásban elejti, természetesen nem ér elkobozni másnak.
- miközben eldugod a tárgyakat, nem árt erősen memorizálni. Én rendszeresen elfelejtek egyet, kettőt. (Egyébként jelzi e játék nagyszerű voltát, hogy mindig van olyan gyerek, aki addig nem nyugszik, míg az utolsót meg nem találja. Mi már rég mást játszunk, ő pedig rendületlenül keresi.)
-a játékot hagyom folyni magától úgy 10 percig; aztán mikor látom, hogy nem találják a többit, segítek. Körbemegyek a pályámon, és közben óvatosan megnézem, mit találtak meg, mit nem.
Így szoktam segíteni:"Most nagyon közel vagyok hozzá!" "Előbb mentem el mellette." "Tőlem jobbra van!" "Ha ideállok, pont engem figyel" "Fán van" "Valami eltakarja"

Két, három, négy, öt évesekkel nem szoktam versengeni (=nincsenek csapatok, erő-,ügyesség-összemérés, nincs gombozás-jutalmazás).
Náluk azt vezettem be, mivel többnyire megszeppenve érkeznek, hogy egy bábfigurával oldom a feszültséget.
Volt itthon egy hentergő gyermek-hátizsák. Egy jó nagydarab, puha kutyus. Levágtam a pántokat, belül pedig kialakítottam egy-egy lukat az ujjaimnak a kutya karjában. Vele kezdem a partit. Bemutatkozik a kutyus, keresi a szülinapost, elmondja, hogy mért jött, szeretne puszit adni az ünnepeltnek, kér egy kis simogatást. S így tovább.
Aztán, aztán elmondja, hogy sok-sok kis barátjával érkezett ám: kenguruval, zsiráffal, macikkal... de az a sok szeleburdi állatka elfutott, mikor meglátta ezt a szuper kertet. Valahol itt vannak, itt bújnak. "Segítetek megkeresni kis barátaimat, ezeket a huncutokat?"
Na, több se kell.

Jó szórakozást kívánok!

Legközelebb olyan játék következik, mely nincs partihoz kötve. Elég hozzá egy gyermek is. És ideális, mikor hosszan várakozunk az orvosi rendelőben, vagy hosszan utazunk egy autóban.


Nem tudtam hosszabban kiírni a véleményekhez a következőt:
az OK = kipróbáltad és működött
nem Ok = nem működött
új ötleteket, változtatásokat szívesen veszek mindenkor

2010. április 4., vasárnap

Italkeverés


Ez a rajzos kép nem az igazi, nem szoktam csurig tölteni a poharakat. Csak két ujjnyi van benn, keverés után kb. De lássuk, miről is van szó!




osztályozás: * *

korosztály: (7) 8-11
létszám: 8 gyerek fölött nem ajánlom
hely: kint, bent egyaránt lehet játszani
résztvevők: egyéni játék
nemek: inkább lányokkal ajánlom, 1-2 nyugis fiú még elfér
időtartam: 15-25 perc
játék stílusa: passzív
gyerekek stílusa: nyugodt, visszafogott

(Fentiek részletesebb magyarázata a "játék-osztályozás" címke alatt.)

Azért kapott csak két csillagot e játék, mert mindenkivel nem lehet játszani. De a megfelelő társaságban szuperul működik. És persze ez nem kritika akar lenni!
Ha képes a közönséged várakozni, míg a többiek szép lassan sorra kerülnek, akkor bátran belevághatsz, nagy sikert fog aratni.
Saját, itthon tartott szülinapi bulijaimon alakult ki e játék, spontánul. Aztán nagyon beleszerettünk.

Előkészületek:
5 különböző üdítő. Lehetőleg karakteres ízek. -kóla, -traubi, -tonik, -narancs, -eper, - málna, -gyömbér, -citrom
Mondjuk citromot és sprite-ot nem használok egyszerre; de gyömbért és tonikot sem, mivel egy keserű ital pont elég. Vagy nem jó, ha van egy barackos icetea és mellette egy barack üdítő.
Tehát öt különböző, merőben más karakteres üdítőre van szükség; hatodik a sima víz lesz.
Tudom, sokan utáljátok a kólát, persze okkal, mégis most ez egyszer kérlek, tegyetek kivételt. Egyrészt nagyon keveset fognak inni belőle. Egy picike, 2 dl üdítő elég szokott lenni 10 gyerekre.
Néha még a játék előtt megjegyzik a gyerekek, hogy nem szeretik ezt vagy azt az üdítőt, vagy nem ihatnak pl kólát, vagy nem ismerik mondjuk a tonik ízét. Nem baj. Ilyenkor is belefogok, hisz nem a jóleső ivásról szól majd e játék. Sőt!
(Ha mégis félő, hogy valamelyik anyuka felháborodna pl a kólától, vagy a buborékos innivalótól, puhatolózz előre!)
Szükség lesz még 6 különböző színű dologra. Én dobókockákkal játszom, de alkalmas lehet gomb, becsomagolt cukorka, gyöngy, bármi. A színek hasonlítsanak a játékban résztvevő italokra: citromot szimbolizálja a sárga, vizet a fehér, traubi lehet a zöld és így tovább. Egy tálba teszem ezeket.
Még egy sálra lesz szükséged, bekötni a szemet.

Lefolyása
A játék a következőképpen zajlik.
Körbeülünk egy asztalt. Mindenki hozza az üres poharát. Sorban haladunk. Bekötöm az első bátor vállalkozó szemét. Húz a tálból 2 színt. Mi többiek természetesen mélyen hallgatunk, mit is húzott. Maximum szörnyülködhetünk, hogy milyen íz fog ebből kijönni. Aztán kiöntök a poharába ebből a két italból egy keveset, 1-1 ujjnyit (vízszintesen), a főszereplő megkóstolja és ki kell találnia, melyik az a két íz.
(A szülinapirendi pontokban írtam, hogy mindig vetélkedő keretében játszom, és jutalmazom a gyerekeket. Minden eltalált íz egy gombot ér.)
Ha már találgatott, és levettük a kendőt a szeméről, meg is ihatja a maradékot, de ha nagyon rossz, felajánlom, hogy kiöntheti.

Buktatók
Csak annyi, amit az elején írtam, hogy ki kell fogni az ehhez jó társaságot. Hisz lassan ér körbe a játék, várakozni kell egymásra.
És még egy jó tanács: többször szoktam figyelmeztetni a gyerekeket, hogy ne súgjanak, ne segítsenek egymásnak. Ne mondják hangosan, hogy "én is ezt húztam!", vagy "ez már volt!"

Variációk
Bár nem szoktam, de kisebbekkel lehetne úgy játszani, hogy egy ízt kell kitalálni. Szerintem a kisebbek még kicsik ehhez. Nem a kitaláláshoz, hanem hogy ücsörögjenek és várjanak egymásra.
A nagyobbakkal pedig lehet nehezíteni a játékot, ha már belejöttek a kettesbe, meg lehet próbálni 3 italt összekeverni.

Legközelebb arról írok, mire lehet használni az évek alatt összegyűlt, több tucat, "kinőtt" plüssjátékot.

Nem tudtam hosszabban kiírni a véleményekhez a következőt:
az OK = kipróbáltad és működött
nem Ok = nem működött
új ötleteket, változtatásokat szívesen veszek mindenkor